Under de år jag suttit i studion och skrivit låtar tänkte jag till och från på det här med att ha ett eget skivbolag, det vore väl kul? tänkte jag… Tankarna var mest just tankar och kanske någon slags vision om att ”ja, det skulle man ju kunna göra någon gång i framtiden”. Men så kom plötsligt framtiden.
Jag hade skrivit färdigt på min kammare själv och ville leta mig ut efter något nytt. Jag jobbade med en ung artist sedan länge och vi hade pratat om det här med att släppa något själva.

Så bara så där, men samtidigt sedan länge i tankarna, gjorde jag slag i saken!

Glad i hågen drog jag igång det hela. Registreringar, licenser och tillstånd gick av bara farten! Det var den enkla delen även om det var snurrigt att hitta all info och vad som gällde, men det gick ju att läsa sig till. Jag gillar att bolla idéer så jag minns att jag önskade då att jag hittat någon erfaren och rådig person att få lite tips av, det hittade jag inte.

Däremot hittade jag många förstå-sig-påare som gärna ville framhålla vad de tyckte om min idé och det haglade kommentarer som ”genialisk affärsidé!” likväl som kommentarer av det mer syrliga, negativa besserwisser slaget om hur dumt ditten och datten var när jag gladeligen öppet berättade om mina planer, lite sådan jag är som person, öppen, och det är inte alltid min bästa egenskap ;)

Mest konstigt tyckte jag nog var varför en del inte bara kunde hjälpa till med det jag frågade efter utan hellre skulle ge råd jag inte frågade efter.

Men inget att bli förvånad över.
Efter ett helt liv i en annan ”livlig” bransch är jag van – en bransch som också sägs utveckla bestämdhet.

Och jag – jag hade bestämt mig, så oavsett vad någon annan tyckte eller skulle tycka så kunde jag plötsligt en dag ovant, och kanske en gnutta stolt, titulera mig som ”skivbolagsdirektör”.

Mitt skivbolag fick namnet Young Music Sweden.
Tanken var inte bara ett skivbolag utan en kombo musik/skivbolag.

WRITE  – RECORD – PRODUCE – RELEASE

Uttrycken som finns med i loggan skulle stå för mitt helhetskoncept med fokus på musik vilket innebär att jag gör allt från att skriva musiken till att ge ut den.
Uttrycket Young relaterade jag till ”ung” musik ungefär som i betydelsen ”ny” musik även om uttrycket i de fall det handlar om unga artister också kan relateras till det.

Jag hade fram tills Young Music startades egentligen bara gjort det ”enkla” i att skriva och producera musik.

När jag som låtskrivare blev ett skivbolag fick fokuset ändras från att ”bara” ha inneburit en bra låt till ett helhetstänk med många fler aspekter inblandade. Det skulle komma att bli en omfattning som jag vid starten inte hade erfarenhet av alls inom just musik utan kanske snarare på andra företagsområden jag sysslat med men som inte direkt går att jämföra med det här.

Nu var det inte bara jag längre.

Det var också en artist, flera artister, ett samarbete, flera samarbeten, låtar som skulle ”skräddarsys” till en artist och mixas för släpp och inte bara ligga som en halvfärdig fil på datorn, grafiska layouter passande artisten och musiken skulle tänkas ut, och så release delen när låten ska släppas med allt var det innebär med marknadsföring som i sig är enormt omfattande. Totalt blev det ett väldigt mycket större ansvar än tidigare.

Vad jag ville få till med ett eget skivbolag var ju mycket att kunna ge ut musik skriven och producerad precis så som jag eller vi ville ha den utan att ett externt och stort skivbolag eller liknande först ska ha fattat intresse för en låt för att sedan kanske bestämma allt kring låten. Det kan förstås i vissa fall vara både befriande och rätt skönt att få klara direktiv från någon annan hur något ska gå till och bara få vara lite ”anställd” ett tag, medan det i andra fall kan bli en riktig bromskloss i den kreativa processen. Så min plan med Young Music var helt enkelt att göra det på riktigt genom ett eget skivbolag med möjlighet att få forma själv.

Det här med att forma själv – det har sina för- och nackdelar.

Det tar tid att hitta ett bra, tydligt, lagom omfattande och därmed hållbart koncept. Frågor som vilken roll jag egentligen skulle ha och hur mycket engagemang jag skulle lägga ned i varje projekt flög länge omkring i tankarna i ett virrvarr och de kommer fortfarande och hälsar på ibland.
Jag får ibland inse hur jag behöver begränsa mig och prioritera och sist men inte minst behöver man helt klart lära sig att säga – ”Nej”…. när det behövs…
Att vara ”skivbolagsdirektör” 24/7 och samtidigt göra alla runtomkring sig nöjda – det är svårt. Även om jag övat länge i annan bransch på det där med chefsposten så kommer det ändå aldrig att bli lätt.

Jag har en stark drivkraft för det jag vill göra och kan jobba outtröttligt med något jag tror på.

Jag kan sitta med detaljer til´the end ibland ;) men i ett samarbete måste man kunna anpassa sig och kompromissa och också droppa något ibland om det inte fungerar. I ett typ av samarbete kan saker vara förvånansvärt glasklart och alla tycker lika vilket förstås gör det enkelt, medan det i ett annat samarbete kan streta väldigt i starka och kanske olika viljor. Då gäller det att inte glömma bort att tro på sig själv och sin idé för att inte förlora sig själv genom att vara någon annan till lags för mycket.

Young Music är inte som andra skivbolag.

Och det var aldrig tänkt så.

En bra låt är en bra låt och en bra låt kan lägga en bra grund för en bra artist.

Jag ville ha ett enkelt skivbolagskoncept  – från oskriven låt till utgiven låt. Men det skulle inte bara vara en låt. Det skulle vara en utvecklande ”resa”. Mitt engagemang för att starta Young Music låg lika mycket i att hjälpa till och coacha och leda en artist framåt, som människa och vocalist, som i att matcha rätt låt till rätt artist.

Ett annorlunda tänkande kan möta både motstånd och nyfikenhet och så förstås de som tycker att saker borde vara så som de alltid har varit. Jag har fått ett och annat ”tips” på vägen när någon velat dela med sig
– ”men Young Music är inget riktigt skivbolag..!”

Precis. Young Music är inte som andra skivbolag. Det är ett ”musikaliskt” skivbolag.
Ett skivbolag som engagerar, stöttar men som inte bär artisten hela vägen. En start men inte en livstid.
Det är inte ”Super-Mega Records AB” med mega mycket pengar och super kapacitet.
Är det vad man söker ja då ska man leta efter lyckan där direkt.
Om Young Music sedan blir ett Super-Mega bolag, who knows.

Jag är bara en låtskrivare och producent som startat ett skivbolag. It´s as simple as that.
En kreativ och driftig person som ville ha något eget, något udda, något att ta på och med en annorlunda kreativ lösning för artister som kanske försökt och försökt men fallit mellan stolarna på de större bolagen eller kanske bara helt enkelt vill gå sin egen väg genom ett samarbete likt det Young Music erbjuder.

Förr drog musik och låtar in stora pengar på musikvideos som gick dygnet runt på x antal musikvideokanaler på TV:n. Jämför det med likes på facebook och följare på Spotify. Vlogga och blogga och alla ställen man nu ska synas och höras på istället att för höras och nå ut genom kvalitet i ”produkten” – musiken och artisten.

Kalla mig gammalmodig i detta fall men jag tror fortfarande på kvalitet i produkten.

För det krävs inte Super-Mega Records AB.

Jag fick stångas med juridiken.

Oj, oj.. krångligt värre detta och så onödigt komplicerat men en absolut nödvändighet att kunna.
Ett tips är att ha ekonomiska medel avsatt för detta – dels för att kunna investera i ett juridiskt upprättat och korrekt avtal, men också för att kunna betala en jurist om en tvist skulle uppstå.

– ”vadå, litar du inte på mig”… den frasen har vi väl alla hört i en salig blandning sammanhang?

Hur tråkigt, sårande eller konstigt det än må låta att säga det, och även om det så är till din bästa vän eller en ny bekantskap, så är mitt råd att säga ”Nej” på den frågan. Om det svaret avskräcker motparten har du också ditt svar på hur ert fortsatta samarbete kommer att se ut. Ja och Nej ingår nämligen där.

En konflikt över en sak kan snabbt ta över en helhet och förvandla en fjäder till en höna fortare än du blinkat. På en millisekund är den där tilliten som man ödmjukt gav till någon uppäten och svald och i huvudet bor ett stort frågetecken. Under en lång tid har jag skrivit många avtal inom andra verksamheter med människor jag både känt och inte känt och den sanning jag kommit fram till är att man måste stå på sig för att inte fastna i klistret.
Trots det går jag ibland på nöten själv och smälter när någon säger det där ”lita på mig”…

Efter en hel del varianter, och en väldans massa konsulterande där jag sög i mig musikjuridik som en torr svamp, så har jag nu till slut det avtal jag sökt efter i mitt koncept. Ett friare typ av avtal.
För vem vill vara bunden?


Nu är det snart 1,5 år sedan starten av Young Music och jag har lärt mig väldigt mycket! Det har förstås varit både bra och dåliga erfarenheter, hur skulle man annars utvecklas?
Young Music´s koncept har också utvecklats vartefter tiden gått och landat lite mer nu och jag har lärt mig att inte försöka få till ”allt” perfekt hela tiden utan istället hitta andra idéer eller lösningar eller kanske omvärdera en riktning och gå vidare åt ett annat håll när det behövs.

Min styrka är musiken

Min svaghet är att jag inte bara har Young Music att tänka på i mitt liv, jag har fler företag och verksamheter som är omfattande och en hobby som nästan tar lika mycket tid som Young Music behöver ensamt fokus på. Men trots att det tagit och tar mycket tid och energi ifrån mitt övriga liv så var det rätt beslut att starta ett eget skivbolag och jag ser fram emot att vidareutveckla Young Music Sweden!

Vill man så går det

Om du funderar på att starta skivbolag liknande Young Music så hör gärna av dig, om mina erfarenheter kan hjälpa dig så hjälper jag dig gärna!