Som rubriken lyder – äntligen hittade jag en nischad kort utbildning i marknadsföring för musikbolag!

Har spanat runt en del efter detta ett tag eftersom det är väldigt uppenbart både för mig själv och för många kollegor jag pratar med att det finns ett stort behov av detta. Frånsett de redan djupt kunniga inom detta så råder stor förvirring bland tvärtom klientelet. Hur gör man? Hur ska man komma någon vart? Så under några månader befinner jag mig nu i en trevlig lokal på Skeppsholmen för att fördjupa mig i ämnet och starten på kursen har hittills varit över förväntan måste jag säga.


Foto: FIFTI

Helt rätt kurs för mig med Young Music´s koncept.

Som med alla utbildningar, kurser eller annat man blir nyfiken på så kan det vara svårt att omfamna vad något egentligen kan komma att ge och om det är rätt nivå eller inriktning för vad man söker. Är det dessutom pengar inblandat så spelar ju det också en viss roll för beslutet att söka/tacka ja eller inte. Den här kursen har redan visat sig passa alldeles utmärkt för min nuvarande nivå och jag är säker på att jag kommer att få ut väldigt mycket av den. Jag hoppas därmed kunna göra ännu mer framsteg kring marknadsföring och promotiondelen i Young Music´s koncept framöver.

Dagens digitala trender.

Under det första kurstillfället startade vi upp med att diskutera dagens musikbransch gentemot hur den varit, vi pratade om vilka digitala trender som gäller idag och hur man som artist faktiskt bör tänka till ordentligt på vem man är, vad man står för och hur man på ett personligt men transparent sätt kan förmedla det på ett, för dagsläget, smart digitalt sätt i sociala medier så att man verkligen får en respons tillbaka.

Vill få snurr på framgången för artisten och musiken.

I första hand tänker jag mycket ur artistens/musikens synvinkel på denna kurs. Att marknadsföra Young Music har inte varit aktuellt än så länge då jag har och har haft förmånen att få förfrågningar med lagom mellanrum ändå. Vartefter tiden går utvecklar jag även Young Music jämsides men just nu känns det helt klart som att fokus behöver vändas åt artisten och musiken för att det ska bli snurr på streams och en bredare och högre social respons framförallt på artisters sociala kanaler.


Båten med den goda maten där vi spenderar en timme mitt på dagen för att äta lunch på kursdagarna.

Fascinerande statistik. Intressanta forskningsresultat.

Det är sannerligen fascinerande att få veta lite vad forskningen säger om hur musik har konsumerats genom tiderna gentemot hur den konsumeras idag. Med mer kött på benen kring hur Spotify beräknar sin lyssnare så är det nästintill med lite skräckblandad förtjusning som tankarna sakta börjar vandra till ett nytt tänk.

Med en viss lättnad inser jag att det jag trodde jag skulle vara tvungen att få till ur marknadsföringsperspektiv förmodligen inte kommer att behövas när jag istället lärt mig vad som faktiskt gäller nu, år 2017… Även om jag inte drivit skivbolag på 80 eller 90-talet som någon sedan länge kunnig i klassen gjort, så tror jag att tänket ”hur det var förr” även funnits i mitt huvud att så ska det fortfarande gå till. Men så är det ju inte. Det är på sätt och vis så mycket enklare men ändå så mycket mer komplext att lyckas idag.


Workshop i klassen. Foto: FIFTI

Följare. Följare. FÖLJARE.

Det ständigt efterhängsna begreppet FÖLJARE är onekligen den stora ekvationen att lösa idag. Men inte den enda förstås. Kreativa idéer har alltid regerat och fortsätter att utmana. Det gäller att överraska, ge en lyssnaren en upplevelse – inte bara en ”hör-upplevelse” – med musik idag. Med hjälp av lite tips på kursen snurrar det redan nya idéer för hur man kan gå tillväga framöver.


Jag på promenad i solen efter en god lunch.

Som jag tidigare uttryckt – oändligt.

Hur man kan marknadsföra och med vilka metoder finns det inga gränser för på något vis, det är liksom oändligt på något vis. På kursen pratar vi om rutiner, att testa, genomföra och analysera. Det ska jag försöka att ta fasta på, speciellt analysen efteråt eftersom det är den som utvecklar vidare.

Avslutar med en bild på den härliga klass jag hamnat i, så mycket trevliga och kunniga bransch människor som en torr svamp och hungrig nörd som jag blir så glad av. Ser helt klart fram emot nästa kurstillfälle!


Foto: FIFTI