Att profilera varumärket socialt

Young Music Sweden

Del två av kursen om digitala strategier för musikbolag har nu avklarats. Jag fick nog mer huvudbry denna gång än förra gången. För mig kändes det som att djupdyka i social media analys på ett sätt som både är hysteriskt intressant och inspirerande men samtidigt kolossalt förvirrande och energitagande.

Jag kan tycka att jag brukar vara rätt så bra på det där med affärstänk när det kommer till affärsidéer och att planera, forma och genomföra. Jag har dock ”missat” en väsentlig del och det är att dra det hela åt ett annat håll – utåt. Till mottagaren. Jag har format för mycket inom och för mig själv, de närmsta, de man jobbar med. Helt enkelt inte alls gjort någon slags genomtänkt varumärkesprofilering utåt dvs. ”socialt”.

Ett år av funderingar

Jag tror det tog mig ett år att tänka ut alla detaljer, om och men och allt däremellan, i Young Music´s koncept. Ja, alltså kanske inte ett år á 10 timmar per dag men av och till under ett år.

Att just tänka igenom ett koncept är ett måste. Tänka, tänka, tänka. Och så tänka igen. Sedan får man prova ett tag och kanske tänka igen. Och igen. Man blir liksom aldrig klar med detta.
Med tänka menar jag mycket praktiskt kring genomförande, kostnader, avtal och helheten för mig och artisten i samarbetet.

Nåväl, tankarna kring konceptet och affärsidén är jag nog på det klara med nu. Men när vi nu började ta upp frågeställningar på kursen kring varumärkesprofilering så kändes det först rätt enkelt när det kommer till artisten. Att se ett mönster hos någon annan känns lättare än hos en själv. Så att tänka på hur jag ska förmedla det här till en artist och agera mentor för artisten att lära sig, genomföra och utveckla, det klarar jag nog bra.

Men mitt eget varumärke då?

Ja, mitt eget varumärke. Det har jag egentligen inte ägnat en minut åt att fundera på sedan jag började kursen. Inte före heller. Inte alls egentligen. Inte just varumärket så. Affärsidé är en sak och visst går de lite hand i hand men ändå inte. Inte riktigt när det kommer till sociala medier.

Där gäller det att vara strategisk.


Pågående fikapaus med utrymme för diskussion.

Jag är framöver helt inställd på att utveckla en artists varumärke i första hand, vilket också är det viktigaste, men jag kunde inte låta bli att också fundera över Young Music som varumärke och då var det kört. Då sprang tankarna som yra hönor fram och tillbaka i en gigantisk hönsgård.

Vi får lite läxor på kursen, helt rätt ur perspektivet att praktisera vad man lärt sig och gärna så direkt som möjligt. Men oj så det styr och ställer i tankarna, jag som redan är too much av en idéspruta kan nu inte få stopp på idéerna som köar.

Var är den röda tråden?

Förstås analyserade jag mina egna sociala kanaler efter dessa dagar.
Klargöras ska nu då först att jag mest skapat mina kanaler snarare än jobbat med dem.
Tänkt har jag inte heller gjort utan inläggen har väl trillat dit lite på feeling och när feelingen infunnit sig.
Inte regelbundet alltså. Eller eftertänkt. Random är rätt uttryck för hur jag ”jobbat” ?

På Young Music´s instagram ser man en massa bilder på studionörderi och strängsinstrument. Helt naturligt eftersom jag är låtskrivare och producent och detta är min arbetsplats och mina ”instrument”.

Men… jag är ju ett skivbolag också. Med musik, artister och ett genomtänkt koncept.
Ho, ho, var är allt det någonstans då?
Inte där i alla fall. Möjligtvis kvar i mitt huvud.


Extra god lunch en av dagarna.

Nåja, nu är ju Young Music som ni vet inte ett ”traditionellt” skivbolag. Eftersom mitt koncept ju trots allt är ett slags projekt-forms-upplägg dvs. där projekt påbörjas, pågår och sedan avslutas, så finns det kanske inte en mening med att tjata vidare om vissa saker. Men det jag nu menar är de artister jag faktiskt jobbar med NU och kommer att jobba med ett tag framöver – det vore kanske trevligt för andra att veta vad vi faktiskt gör hos oss. ?

Ett skivbolag OCH en gitarrnörd eller?

Ja, varför inte? Att tjata om sitt koncept eller vad man gör på ett en-mans-skivbolag hela dagarna skulle nog skrämma iväg de flesta följare förutom de riktigt nördiga på just det området möjligtvis. Själv skulle jag bli urless på det också.

Så jag insåg att det bilderna faktiskt visar är en del av mig och Young Music – musiker, producent och låtskrivare vilket ju verkligen är en del av Young Music´s koncept. Jag fick helt enkelt börja med att ändra profil informationen, även om Young Music är ett skivbolag osv så är ”jag” också allt det där som jag faktiskt lagt in bilder på. Det är kanske lika bra att man förstår det från början då, annars verkar det ju väldigt motsägelsefullt i mina budskap i info/text/bild.

Varumärkesprofilering – såklart även socialt.

En aning förvånad blev jag över mitt analysfynd hur jag omedvetet vinklat kanalen. Men samtidigt fick jag en naturlig förklaring till alla producent följare jag har. Något som blivit en aning snårigt att bemöta då de flesta inte är svenskar och verkar vänta på mitt nästa tips om någon plug ha ha… ?

Så den röda tråden för mitt bolag socialt är på vift helt klart. Snurrat ihop sig har den.
Jag måste reda ut den och vira ihop den igen, snyggt och prydligt.

Så nu måste jag tänka igen. Jag är inte ensam om att få tänka till heller, de aktuella artister jag jobbar med nu får ett ivrigt och engagerat uppdaterande av mig ideligen om vad och hur vi ska göra härnäst. Förskräckt tittar vi på våra bilder, skrattar högt eller biter oss i läppen. Vilken oordning.


Foto: FIFTI Ibland inbillar jag mig att jag är bra på planering. Varför jag säger inbillar är för att jag är bra på att skriva. Att skriva to-do-listor. Men genomföra då? En aning trött kände jag mig efter genomgången av ”planera för social media” eftersom det innebar att jag förstår hur mycket jobb det faktiskt innebär att genomföra det här. Inte bara en vecka utan varje vecka. For ever typ.

Det får bli ett intensivt profileringsarbete framöver och tänka utanför sin egen bubbla mer.
Jag gissar att det snurrar lika mycket hos oss allihop just nu men de ”sociala” trådarna – de kommer vi garanterat hitta nu när vi vet hur vi ska börja leta efter dem.